Teresa Driscoll

“Ma jälgin sind” – Teresa Driscoll

  • Kirjastus: Pegasus
  • Lehekülgi: 320
  • Ilmumisaasta: 2021

Juba raamatu kaane põhjal tekkis kerge “Tüdruk rongis” meeleolu ja kuna film mulle väga meeldis (jah, piinlikkusega pean tõdema, et pole veel jõudnud raamatu lugemiseni), kasvas loo vastu korralik huvi. Süütundest pakatav teos, milles tegelaste saladused ja umbusaldus kaevavad auku aina sügavamaks ning kus õigete valikute tegemine on elu ja surma küsimus.

Tutvustus raamatu tagakaanel:

Kui Ella Longfield kuuleb rongis pealt, kuidas kaks noormeest flirdivad noorte tüdrukutega, ei pööra ta sellele esiti tähelepanu, kuni taipab, et noormehed on äsja vangist vabanenud. Ella emainstinkt käsib tal sekkuda, aga just siis, kui ta on otsustanud abi kutsuda, hoiab miski teda tagasi. Järgmisel hommikul näeb ta uudistest, et üks tüdrukutest – ilus roheliste silmadega Anna Ballard – on kadunud.
Aasta hiljem pole Annat ikka veel leitud. Ella vaevleb süümepiinades, ent tema pole ainus, kes ei saa juhtunut meelest – keegi saadab talle ähvarduskirju, mis panevad teda oma elu pärast kartma.
Anna kadumise aastapäeval tuleb ilmsiks, et ka Anna sõpradel ja vanematel on midagi varjata. Anna parim sõbranna Sarah pole rääkinud tolle õhtu kohta täit tõde ja see teadmine hakkab tüdrukut murdma.
Keegi teab, kus Anna on, kuid vaikib. Ja nüüd on ta võtnud sihikule Ella.

Sa sõidad rongiga Londoni poole. Igavuses hakkad tähelepanelikumalt uurima oma kaasreisijaid ning märkad kaht noorukit. Järgmises peatuses lisanduvad reisijate hulka kaks prügikottidega noormeest, kes üsna kiirelt noorte tüdrukutega tutvust teevad. Selgub, et nad on just vanglast vabanenud ning teel vabadusse pidu panema. Sinu emainstinkt lööb valla ja tahad vahele sekkuda, sest tegu on siiski noorte tüdrukute ja endiste vangidega. Oled juba püsti tõusnud, kuid viimasel hetkel otsustad nina mitte vahele toppida. Järgmisel päeval on üks tüdruk kadunud. Annast ja Sarahst on alles vaid viimane. Vaatamata ponnistustele ei suuda politsei tabada ühtegi jälge. Vanglast põgenenud noormehed on kadunud kui tina tuhka, sõbranna Sarah on totaalses šokiseisundis ning rongis oleva tunnistaja Ella jutt ei klapi sõbranna omaga. Mis toimub? Lisaks suurtele süümepiinadele kannatab Ella nii perekonna kui suvaliste inimeste pahameele all, ent kui saabuma hakkavad ähvarduskirjad, otsustab Ella palgata erauurija. Kadumise aastapäeva lähenedes proovib Sarah võtta üledoosi, Anna vanemate vahel ilmnevad teravad lahkhelid ja algsed kindlad alibid purunevad kildudeks. Mis tegelikult tol saatuslikul ööl Londonis juhtus ning mida lähedased peidavad?

Juba mõte sellest, et sinu vahele sekkumine oleks päästnud kellegi elu, on äärmiselt painav, piinav ning süümepiinu tekitav. Sul oli võimalus ja sa viskasid selle käes. Kuid lisaks sinu enda häbile ja vihale, suunavad ka kadunukese pereliikmed ning juhtumile kaasaelajad oma meelehärmi sinu vastu. Kas sa pead sellele vastu või varised raskuse all kokku? Politsei juhtniitide vähesus ei võimalda neil jõuda mitte kuhugi ning peagi selgub, et tegelikult on neil tähtsamatki teha. Oma süütunde korvamiseks püüab Ella ise asjast selgust saada, ent oma ametialaste piirangute tõttu (õnneks või kahjuks ei ole ta uurija ega politseinik) vajab naine lisaabi. Lugedes tundub nagu poleks tegelikult keegi eriliselt juhtumisse süvenenud, vaid tegelevad sellega olude sunnil või siis kui aega juhtub olema. Kõigil on muudki tähtsamat teha, eelkõige uurijatel.

Lugejana jõuab kiiresti kohale, et loos on mitu erinevat osapoolt. Lisaks tavapärasele heale ja halvale, kellest üks proovib juhtumisse selgust/lahendust saada ja teine kõike salaja maha matta, on ka need, kes kasutavad juhtunut ära kaitseloorina. Et päästa enda nahka millegi pisema ent kahjuliku eest. Lool on seeläbi väga palju erinevaid vaatevinkleid ning kohati tekib lugejana pooljumala tunne, kes vaatab iga tegelase tegutsemist pealt. Nagu vaataks kõrvalt malemängu, lihtsalt nuppude asemel on erinevad tegelased. Muudkui vaatad, uurid, kuulad ja tervikpildi saamiseks pead ise killud kokku panema. Ühtpidi saaks autorile sellise lähenemise eest plusspunkte jagada, sest rohkete perspektiivide kasutamine annab loole karakterit juurde. Lugeja pole nii piiratud nagu tavapärastes lugudes, kus lugeja teadmised piirduvad vaid peategelase omadega. Siin on võimalus ise uurijat mängida. Samas ei jää kuidagi märkamata autori enda hirm suurte stseenide ees – tekib tunne justkui väldiks ta kiirust ja detailirohkust. Selle asemel annab autor loo edasi kokkuvõttena läbi mõne tegelase silmade. Lugeja jääb märulist üldjuhul ilma, leppida tuleb faktidega/juhtunu tulemiga. Aga vahest ongi see tahtlik? Autor paneb lugeja Ella rolli – oled alati kõrvaltvaataja ning piiratud teadmistega. Proovi siis sedasi müsteerium lahendada.

Suures plaanis oli lugu üks suur keerutamine. Midagi küll pidevalt arenes, kuid edasi liikumise asemel tiireldi ringiratast paigal. Iga tegelase saladused ja egoistlikus muudkui takistasid juhtunu lahendamist, fookus kadus ja küsimused kerkisid. Vaatamata tegelaste raskuskoormale (süümepiinad, kurbus jms), oli raske ühelegi pereliikmele või Sarah’ile kaasa tunda. Loo lõpp oli minu jaoks veidi üllatav – süüalust poleks ma ise kordagi kahtlustanud – , ent samas jäi lahendus ise veidi segaseks (või siis pole ma piisavalt suurte vaimsete häiretega, et tolle “pahalase” motiive mõista). Kuna mulle endale meeldib viimasel ajal lugedes palju mõelda, et mida ma ise sellises olukorras teeksin, siis käesolev raamat pani korralikult ajurakke pingutama. Soovitan soojalt, kui soovid mängida uurijat ning panna enda deduktsiooni oskused proovile!

APOLLO: https://www.apollo.ee/ma-jalgin-sind-304867.html

RAHVA RAAMAT: https://www.rahvaraamat.ee/p/ma-j%C3%A4lgin-sind/1504570/et?isbn=9789916160305

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s